Ustøttet nettleser
Nettleseren du bruker for øyeblikket støttes ikke lenger, og som sådan kan det hende at funksjonene på denne nettsiden ikke fungerer som forventet. Vi anbefaler deg å oppdatere til en nettleser som støttes for øyeblikket (som Chrome, Edge eller Firefox) for å forbedre sikkerheten, hastigheten og den generelle opplevelsen.
Nøkkelfunksjoner
Denne produktbeskrivelsen er oversatt fra engelsk - se den opprinnelige versjonen her
Av 1957 utvikling Gibson's Les Paul modell elektrisk gitar allerede hadde gjennomgått flere viktige endringer som ville forbli som grunnlag for ikoniske gitaren kjent rundt i verden i dag som Gibson Les Paul Standard. Men mens tillegg av nye Tune-o-matic bridge og stopbar tailpiece ett år tidligere hadde sterkt forbedret den oveTubednede funksjonaliteten til Les Paul, ingenting vil sammenligne med tillegg av Gibsons banebrytende humbucking pickup i 1957.
Produktreferanse: 12510
"Et virkelig storslått instrument med sin natural mahogany rygg og nakke, mens toppen er i skinnende gold med kontrastfarget ivory ." - Original Gibson-annonse, circa 1955
Klikk på lenken nedenfor for å laste ned en MP3-demo av Gibson Les Paul 1957 Goldtop VOS
I 1957 hadde Gibsons utviklende Les Paul-modellgitar allerede gjennomgått flere viktige modifikasjoner som ville forbli grunnlaget for den ikoniske versjonen som i dag er kjent som Les Paul Standard. Men mens tillegget av den nye Tune-o-matic bridge og stopbar tailpiece ett år tidligere hadde forbedret den generelle funksjonaliteten til Les Paul, ville ingenting sammenlignes med tillegg av Gibsons banebrytende humbucking pickup i 1957.
Under ledelse av den legendariske Gibson- President Ted McCarty begynte Gibson-ingeniør Seth Lover å jobbe på en tonekrets med brusreduserende evner en gang i 1954, og søkte om et amerikansk designpatent, derav navnet Patent Applied For, eller PAF 22. juni 1955. Tidlig i 1957 hadde den vanlige dobbeltspoleversjonen av humbucker pickupen begynt å vises på Gibson ES-175s og ES-350Ts, og til slutt på Les Paul Model Goldtops samme år.
Kropp
Bortsett fra pickupene, forble de grunnleggende spesifikasjonene til de 1957 Les Paul Model Goldtops de samme. Det var imidlertid flere mindre kosmetiske varianter som gjorde 1957-versjonen viktig i utviklingen av Les Paul, hvorav den mest bemerkelsesverdige var plasseringen av den innlagte, perlesnittede Gibson-logoen, som ble flyttet nærmere den øvre kanten av hodestammen. I tillegg skulle 1957 være det siste hele produksjonsåret for en Gibson-modell med en Goldtop finish. Den populære fargen ville ikke pryde en annen Gibson-gitar før i 1968.
Nesten perfekt rekreasjon
Dagens Les Paul Goldtop fra 1957 fra Gibson Custom Shop er en nesten perfekt rekreasjon av det originale instrumentet, i all sin opprinnelige glans og historiske prakt. Kroppen har Gibsons tradisjonelle håndskårne lønn topp og solid, ikke vektavlastet mahogny kropp. Hodestammen er laget av Holly-finér, i motsetning til fiber, akkurat som det var i 1957, og tulipanstempere i vintage stil er montert i en rett linje, også som de var på originalen. Halsen er laget av ett solid stykke mahogny, og festet til kroppen ved hjelp av en langhalsetappe - en av Les Pauls mer karakteristiske egenskaper på 1950-tallet. Halsen er toppet av et gripebrett av imitert imitert rosentre med 22 bånd, utstyrt med akryl-trapesinnlegg som matcher originalens fargestørrelse. To av Gibsons legendariske Burstbucker-pickups leverer selvfølgelig alle de subtile variasjonene av ekte, klassisk humbucker tone ved å bruke historisk "umatchede" spoleviklinger og Alnico II-magneter. Gitarene Antique Gold finish matcher også fargen på den originale modellen, noe som gir denne Custom Shop-modellen det nøyaktige og tydelige utseendet til denne tradisjonelle Les Paul. Andre historiske avtaler inkluderer CTS-potensiometre, humlebi-kondensatorer, rullet creme-farget gripebrettbinding, tynnbinding med en lag rundt kroppen og periodevennlig brytervask og jackplate. Les Paul Goldtop 1957 kommer i VOS-finish og kommer med standard Gibson Custom-veske, tilpasset pleiesett og ekthetsbevis.
Kjente spillere
Les Paul Goldtop 1957 var også modellen som ble kjent av Duane Allman i løpet av de formative årene til Allman Brothers Band og hans tidlige sesjonsarbeid, inkludert hans arbeid med Eric Clapton (Layla-økter), Allman Brothers Bands legendariske Fillmore-innspillinger, samt som de to første albumene deres, et arbeid som mange anser for å være en av de viktigste i rock and roll-historien
Nitrocellulose Finish
Å bruke en nitrocellulose-finish på en hvilken som helst Gibson-gitar er et av de mest arbeidskrevende elementene i gitarprosessen. En riktig påført nitrofinish krever omfattende arbeidstimer, flere jevnt påførte strøk og en overdreven tørketid. Men dette faktum har aldri påvirket Gibson til å endre denne tidstestede metoden, som ble brukt helt siden den første Gibson-gitaren ble skåret med lacquer tilbake i 1894. Hvorfor I begynnelsen tørker en nitro-finish til et mye tynnere strøk enn en polyuretan-overflate, noe som betyr det er mindre interferens med instrumentets naturlige vibrasjoner, noe som gir en renere tone. En nitro-finish er også en mykere overflate, noe som gjør den enkel å reparere. Du kan ta opp en ripe eller ding på en nitro-finish, men du kan ikke gjøre det samme på en poly-finish. I tillegg er en nitrofinish veldig porøs i naturen, og blir faktisk tynnere over tid. Det forsegler ikke tre i et lufttett skall som en polyfinish gjør? Og lar treet puste og eldes ordentlig.
Alle gitarene i VOS (Vintage Original Spec) series vil bruke en proprietær prosess som inkluderer unike trinn for farging, våtsliping og hånd-gnidning; deretter reflekterer gitarene hvordan en godt ivaretatt 40 år gammel gitar ser ut. Resultatet er en bemerkelsesverdig patina som vil glede selv den mest kresne entusiasten.